”...hon går i dansen med röda gullband…”
Banden användes förr allmänt som hårband, hängslen, bälten, skoband, bärselar och brudtömmar. De strumpeband som kvinnorna förr lindade om strumporna under kjolarna och strax under knäna var bandvävda. Till folkdräkterna hör också bandvävda band. 
 (Foto: Beatrice Blåfield)
Den visan hade Barbro Gardberg nog sjungit många gånger på skolans julfester utan att kanske ana att hon en dag skulle börja väva sådana band. Intresset för dessa växte med åren, för ända sedan hon var liten hade hon sett modern väva och en bandgrind hänga på köksväggen i hemmet. Hennes far John Gardberg hade hittat den på Houtskärs Björkö på 1920-talet. Men inte förrän hon själv blev bortrationaliserad från sitt jobb, i mitten av 1970-talet, som livsmedelskemist och hennes föräldrar behövde vård i sitt hem kunde hon begrunda dessa band och hade kanske också tillfälle att diskutera dem med sina föräldrar. När de gått bort fick hon tid att att forska i Nationalmuseet där det fanns en samling av bandgrindar och band. Barbro tog då sig an textilkonsten på heltid.
Barbro använde två typer av bandgrindar. Den ena från Houtskär och den andra från Korsnäs. Karisbanden går att väva på grinden från Korsnäs. Mönstervävningen går mycket enklare med grindar av denna ålderdomliga typ.
Vävtekniken fanns inte nedskriven någonstans så Barbro lärde sig tekniken på egen hand. Hon blev flitigt anlitad som lärare och höll kurser i bandvävning både i Finland, Norge, Sverige, Estland och på Island. Barbro gick in för allt hon gjorde med själ och hjärta. Hon sökte det heliga i kyrkan, och det vackra i musik och natur.  
Hon forskade i historiska band, vävar, symboler och ornamentik och gjorde banbrytande forskning om forntextiler i de nordiska länderna och i Baltikum. 
Barbro Gardberg föddes i Åbo 1924 och dog i Karis 2011. Hennes föräldrar, John Gardberg rektor för Karis-Billnäs Samskola och konstnärinnan Göta Gardberg, var aktiva i samhälls- och kulturfrågor. Dessa intressen ärvdes av Barbro och hennes bröder Grels och Jan-Sverker. Också bröderna kom att göra sina karriärer på det konstnärliga området, den ene som violinist och den andre som arkitekt.

Bandvirtuosen Barbro Gardberg väver sina vackra band på en bandgrind vid Gardbergs hus i Karis
Foto: Karis Kulturbyrå /Lokalarkivet Arresten, bilden odat. men är troligen tagen på 1980-talet.
Läs mer om Barbro Gardberg i Ta Plats nr 13 och på webbsidan
Text: Synnöve Mansikkaniemi







En av amerikavillorna i Pentby, Billnäs.



Roos uraffär vid Långgatan 17 i Ekenäs, Raseborg. Foto: Gunilla Lindholm 2022.

(1).jpg)

ppi.jpg)



Asta Seppänen var en av drivkrafterna som byggde upp Arbetets museum som numera är inlagt i Västra Nylands Landskapsmuseum Leira. Hon ville visa att Ekenäs varit en hantverkarstad som senare blev relativt rik på industrier. Klipp ur Ta Plats nr1.
Asta Seppänen föddes i Tenala 1940. Samhällets olika vårdfrågor stod henne nära och med dem var hon politiskt aktiv fram till sin död 2014.

MyHeritage: skärmavbild av Nils Grabbes sigill.
Knut Oskar och Alma Pihls minnesplakett i Pojo. Foto: Beatrice Blåfield
Lucia Heidi Sandström med sitt luciafölje 1948..jpg)




John Ramstedt, föddes i Ekenäs 1873. Han anses vara en av den finländska vetenskapens klarast lysande stjärnor, vilket bekräftas av det som står på monumentet på  svenska, finska, japanska och koreanska. Vid avtäckningstillfället deltog både Japans och Koreas ambassadörer, vilket vittnar om att han uppskattades stort i deras hemländer.








  



Maria Åkerblom som tonåring då hon nyligen inlett sin bana som sömnpredikant.

Ekenäsbördige John Österholm var en av hörnstenarna i den finlandssvenska folkbildningen och som riksdagsman i fredsopinionen. Men framför allt var svenskheten i Finland viktig för honom.
John Österholm föddes på Stora Kyrkogatan 1 i Ekenäs 1882 och dog i Helsingfors 1960. Hans föräldrar var handlanden Edvard Österholm och Maria Alexandra Sällström. Foto: Gunilla Lindholm



Riggert Munsterhjelms porträtt av Kaj-Erik Nordström.
Marie Linders tavla i Svartå slott. Foto: Synnöve Mansikkaniemi 
Svartå slott. Foto: Historian Kuvakokoelma, Kustannusosakeyhtiö Kiven kokoelma, Museovirasto 1936.