Arkivföreståndaren gick i pension 28 mars

Arkivföreståndaren för Lokalarkivet Arresten Gunilla Lindholm blev pensionär och avtackades med blommor och en liten gåva för sitt gedigna arbete i arkivet. Föreningens styrelse hoppas att hon får en trevlig och intressant pensionärstid.

Föreningens ordförande Kim Björklund höll tal, Hembygdsförbundets ordförande Matias Kaihovirta och föreningens hedersordförande Torsten Bergman hedrade tillfället med sin närvaro. (Foton: Synnöve M.)

Ha en vederkvickande och givande pensionärstid.

Se fler foton HÄR

Anu Lahtinen är FD, professor i Finlands och Nordens historia vid Helsingfors universitet, fackboksförfattare och vetenskaplig redaktör.
Hennes specialområden är den svenska periodens historia i Finland samt social- och genushistoria. Hennes bok om Ebba Stenbock har fått stor publicitet även i Sverige.
Anu Lahtinen har publicerat böcker bl.a. om familjerelationernas mångfald i Norden, om uppfostran i agrarsamhället och om adelns hiostoria i Finland, tillsammans med Alex Snellman m.fl.
Hon har utkommit med en hyllad bok om Hyvinge stadshistoria
"Hyvät, pahat ja hyvinkääläiset: Hyvinkkään seudun historia".

Ett tjugutal intresserade åhörare kom för att lyssna till Anu Lahtinens föredrag om Hyvinge lokalhistoria i den nationella och globala världen.

Se här foton från tillfället

Foton: Synnöve Mansikkaniemi och Thua-Lill Eliasson

Det blev en trevlig träff med Maria Turtschaninoff då ett tjugutal åhörare lyssnade och diskuterade Marias senaste bok Arvejord.