Höstmöte 4.12

Aapo Roselius höll ett intressant föredrag och med stor inlevelse om händelserna runt Esbo gård under en tid hembygd och språk blev viktiga. Tyvärr uppenbarade sig bara en åhörare utanför styrelsen.

Karis julmarknad 2.12

Beatrice Blåfield och Synnöve Mansikaniemi sålde den senast utkomna Ta Plats till intresserad Karisbor. Föreningen fick t.o.m. en ny medlem.

(Foto: Heikki Mansikkaniemi)

Ta Plats 28 utkom i november

Tatjana Brandt, författare och doktor i litteraturvetenskap, besökte föreningens skrivargrupp den 26 oktober.

Åhörare intresserade av Tatjanas föredrag också utanför skrivargruppen var välkomna och alla tackade för ett fint föredrag.

Se mer i Skrivarkurser och författarträffar

Utflykt runt Svartån 2 september

Foton från utfärden HÄR (Foton: Synnöve M)

Ta Plats 27 utkom i maj

Torsten Bergman berättade om sin senaste bok 16 mars

Författaren, journalisten, lokalhistorikern Torsten Bergman var den som tog initiativ till den lokalhistoriska tidskriften Ta Plats som utkom med sitt första nummer 2009

Efter det har han gett ut:
På besök hos Karis manskör, föreningshistorik, 2009
Aldrig sig lik, dikter 2014
Färd med vacker sten, dikter 2016

I boken  Vad var frågan blandar Bergman fakta med fiktion till att bli faktion. En inspirationskälla har Sven Lindqvist varit. Boken handlar om det auktoritära Albanien och dess tidigare diktator Hoxas’ skräckvälde.

Foto: Inga-Lill Ihrcke

Förutom skrivargruppen lyssnade även några andra intresserat då Torsten Bergman berättade om sin senaste bok ”Men vad var frågan?”.
Foto: Synnöve Mansikkaniemi

Verksamhetsassistenten 2022 - 2023 avtackades 3 mars

Jonna Johansson avtackades med blommor och gåva för välgjort arbete och hon önskades lycka till i sitt fortsatta arbetsliv av Klara Sacklén och Thua-Lill Eliasson.
(Foto: Synnöve M)

Gungerd Wikholm besökte skrivargruppen

12 januari

(Foto: Johanna Östling)

Journalisten, poeten och författaren Gungerd Wikholm besökte Gardberg Centers skrivargrupp den 12 januari . Gungerd berättade om sitt senaste skrivprojekt:

GOBELÄNGEN BLAND MJÖLSÄCKARNA

- om att skriva lyrisk prosa med dörren öppen mellan fakta och fiktion.

Också intresserade utanför skrivgruppen var hjärtligt välkomna.

Gungerd debuterade som poet med Torplandet (1982) och har därefter publicerat en rad samlingar, bland annat Ur vattnets arkiv (1993), Stora dagen, lilla natten (1995) och Brokadstaden (1999). Hon har en fin förmåga att beskriva ögonblickets betydelse i våra liv.

Hennes dikter bygger på stark musikalitet, antingen de målar upp kärlekens rörelser eller återger skiftningar i naturspelet. Bakom det jordnära greppet skimrar en personlig form av mystik, som ett hopp om försoning, där man går "stilla genom natt och gräs".