Arbetarbostäder - Työläisasunnot

Stålbacka arbetarbostäder i Åminnefors. Stålbacka samhälle; arbetarbostäder. Här är husen ännu omålade och inga äppelträd har ännu hunnit planteras. Däremot har tomterna beretts (uppbrutits) för potatisland. År 1950 (Fiskars museums bildsamling)

(Ekenäs Fotoklubb, Reijo Kangas)

Åmynningen och forsen som naturtillgång drog till sig företagsamma människor och en damm byggdes vid forsen redan 1680. Huvudbyggnaden Åminne gård på säteriets mark byggdes först av trä år 1750 och fullbordades med gavlar då den övergick i släkten Hisingers ägo 1782. Gården bytte ägare i jämn takt. År 1875 restes i Åminnefors Finlands första sågbladsfabrik jämte ett valsverk. Bolaget Åminnefors Ab fick uppleva motgångar och konkurs men verksamheten stabiliserades då Fiskars Ab köpte konkursbolaget 1890. Då begynte glanstiden med nybygge och utvidgning av verksamheten. På 1950-talet ökade verksamheten med femtio procent. Ett mera upplyst samhälle uppstod med föreningsverksamhet, idrott och till närmare 100 procent fackligt organiserade arbetare.

Fiskars yhtiö rakennutti Stålbackan alueelle työntekijöilleen 37 paritaloa vuosina 1937–1946. Asukkaat muokkasivat ympäristön ja puutarhat tuottoisiksi ja viihtyisiksi. Maito- ja lihakauppa sekä lääkärivastaanotto avattiin ennen talvisotaa. Talojen myynti aloitettiin 1960-luvulla ja kaikki asunnot ovat tätä nykyä yksityisomistuksessa. Vastaperustetun Koverharin tehtaiden hintakilpailu teki Åminnen raudantuotannon kannattomaksi ja sulattamo suljettiin 1978. Jo 1950-luvulla oli työntekijöitä muuttanut Ruotsiin parempien palkkojen perässä. Tilalle tulleita työntekijöitä arvosteli vuosikymmeniä ruukin palveluksessa ollut Alfons Flemmich päiväkirjassaan 1950-luvulla. Työntekijöiden ja esimiesten laatu muuttui hänen silmissään aina vain kehnommaksi. Lopulta ruukin toiminta tyrehtyi kokonaan 1996 ja alueen monet kulttuurihistoriallisesti arvokkaat rakennukset saivat jatkoajan yksityisissä käsissä. Nordcenter Golf isännöi tätä nykyä kartanon päärakennusta.