Fiskars högre svenska folkskolans elever 8.3.1934 (Fiskars museums bildsamling)
(Ekenäs Fotoklubb, Outi Karikivi)
Brukspatronen John Julin startade en skolklass för pojkar år 1832. Folkskolan var ännu fjärran. Den skulle genom en förordning år 1866 börja sprida kunskap bland folkets djupa lager. Julins skola tillämpade den s.k. Lancastermetoden där äldre elever undervisade de yngre. Folkskolan kom till Fiskars i början av 1870-talet. Man använde sig av sandlådor och i dem kunde eleverna rita bokstäver, som sedan ströks ut med ett bräde. De i begynnelsen tvåspråkiga klasserna skildes åt 1902 då den finskspråkiga befolkningen ökat.
Uno Cygnaeus, suomalaisen kansakoulun isä, sai vaikutteita Pestalozzin pedagogisesta ajattelusta. Koulun tuli luoda sosiaalista tasavertaisuutta, opetuksen oli huomioitava lapsen kehitystaso ja sen oli tiedon lisäksi puhuteltava lapsen koko persoonaa. Koulurakennusten tuli olla valoisia ja terveellisiä. 1930-luvulla oppilaiden lukumäärä lähenteli jo 80. Vuonna 1934 otetussa kuvassa, ilmavassa luokassa oli käytössä ajanmukaiset opetusvälineet, liitutaulu ja havainnekuvat.