Fiskars bruk - Fiskarsin ruukki

Fiskars bruk, Övre bruket
Från vänster i förgrunden transformatorbyggnaden gjord av slaggtegel. Bakom Slaggbyggnaden bostadshus som brann vintern 1932.  Åkerradens villor, vita huset t.h. Nya Ladugården 1919 - 1921. Huset i bildens mitt - med vita "fönsterluckor" - är s.k. mejerskans hus, pepparkakshus. Ovanför ladugården ser man skomakarbacken med bl.a. Wilhelmshöjd. Fiskars vykort från 1920-talet. Såldes i Fiskars Minuthandel. Tid före 1923 (Fotograf Gustaf Welin, Fiskars museums bildsamling).

Fiskars bruk, övre bruket (Ekenäs Fotoklubb, Outi Karikivi)

Fiskars ligger omringat av åkerfält och furuklädda höjder. Landsvägen för oss mot bruket och det första vi ser är Samlingslokalen. Den invigdes 6.11.1896 med en stor folkfest. Skådespel, sång och dans ljöd glatt i det av Fiskarsbördige Waldemar Aspelin ritade husets sal. Även brukets bibliotek inrymdes i Lokalen. Vid invigningen spelades pjäsen ”En midsommarnatt i Dalarna”. Salen hade även en ypperlig flygel, vilken möjliggjorde högklassiga konserter. Sedan frivilliga brandkårens uppkomst spelades hornmusik på fester utom- och inomhus på orten, och körerna leddes i tiderna av en kapellmästare som huvudsyssla. Horn- och stråkorkestrar samt sångföreningen jämte andra föreningar övade och samlades i Lokalen.

Fiskarsin odotetuimpia juhlia olivat palokuntalaisten juhlat. Lapset tuskin malttoivat odottaa soiton ja liehuvien viirien juhlistamaa marssia kylän halki. Rumpali kulki kärjessä, musikantit seurasivat valkoisin myssyin ja välkkyvin vaskisoittimin ja vihreät banderollit kannoillaan, perässään punaisiin vaatteisiin sonnustautunut sammutuskomppania. Ohjelma oli tasokas ja kunnianhimoisesti toteutettu. Eräänäkin vuonna esitettiin marionettiteatteria. Legendaksi tuli hienoseppä Levinin ilmestyminen valkoisella hevosella Kustaa II Adolfiksi pukeutuneena. Odotetuin huipentuma oli kuitenkin juhlan päättävä ilotulitus. Tuolloin jo iltahämärissä tanssahdeltiin saksalaista polskaa ja nukahdeltiin juhlan uuvuttamana, mihin sattui. Juhlien maine kiiri kauas ja se veti vuosittain ulkopuolisia paikalle.