Första maj marsch - Vappumarssi

Första maj tåg. Valborgsmasrch i Billnäs1 maj i Billnäs år 1916. Byggnaden t.h arbetarbostadshuset "Berghäll" (Fiskars museums bildsamling)

(Ekenäs Fotoklubb, Peter Sjöstrand)
Det demokratiska beslutsfattandet sker idag då stadsfullmäktige sammanträder i Seminarieskolan i Ekenäs.

Storstrejken 1905 förändrade samhällets strukturer och sättet att uttrycka sig i det offentliga rummet. I augusti 1906 anslöt sig Finlands Svenska Arbetarförbund till det år 1903 i Tammerfors grundade socialdemokratiska partiet. Frihet, jämlikhet och broderskap var slagord som gick hem och syddes in i fanan även i Pojo bruksområde. Bland bruksarbetare ställdes broderskap som motbild till paternalism. Då tsar Nikolai den II tvangs abdikera i mars 1917, utbröt en frihetsyra i Ryssland och Finland med massdemonstrationer och föreningsmöten. Man marscherade från Billnäs till Karis folkets hus ”Rientola” sjungande Marseljäsen och Internationalen. Så även på första maj 1917! På bilden passerar demonstranterna bostadskasernen Berghäll på väg till Rientola i Karis.

Vientiteollisuus oli vaikeuksissa. Sotasuhdanne muuttui miinusmerkkiseksi, kun Venäjä ei enää kyennyt ostamaan edes tilattuja tuotteita. Eivätkä näkymät viljantuonnista olleet sen paremmat ja Venäjältä tuodun leipäviljan varassa Suomi eli. Pinjaisten ruukilla oli 1072 työntekijää vuonna 1915 mutta 1917 enää 613. Työväestön itsetunto koheni vanhan vallan sorruttua ja järjestöjen esittämään vaatimukseen 8 tunnin työpäivästä suostuttiin. Pohjan ruukilla metallimiehet tekivät jo huhtikuussa 8 tunnin työpäivää. Näihin aikoihin ruukilla työnsä menettänyt ”Hugo I” vaelteli päämäärättömästi Helsingin katuja. Nälkäisenä ja kurjassa tilassa hän pestautui kurssille, joka koulutti upseereja punakaartiin.