Billnäs - Pinjainen

(Billnäs 1880, Finna Museiverket, historiska bildsamlingen)

Billnäs bruk (Ekenäs Fotoklubb, Hans Elmgren)

Kungsvägen mellan Åbo och Viborg löpte rakt igenom det blivande bruksområdet i Billnäs. Där grundade Åbobon Carl Billsten ett järnbruk 1641. Forsen brusade ned över ett fall på över sex meter. Billsten fick privilegium för att bygga masugn och två stånghamrar. Under stora ofreden förstördes bruket och man fick bygga upp hela bruket på nytt. Då övergick bruket i bröderna Hisingers ägo och behölls inom släkten ända tills början av 1920-talet. Brukspatronen F.L. Hisinger förnyade tillverkningsmetoder och påbörjade serietillverkning, möbelindustri och parkettillverkning med stor genomslagskraft. Det patriarkala styret ville han dock hålla fast i och noterade inte de förändringar som pågick i ståndssamhället till fördel för de breda folklagren.

Suurlakon 1905 vaikutuksesta Suomeen saatiin Euroopan uudenaikaisin valtiopäivälaitos, yleinen ja yhtäläinen äänioikeus kertaheitolla. Työväestö oli mobilisoitunut ja agitaattoreita liikkui ruukin alueella. Lapsenkasvoisen Sawanderin rohkeutta agitoida ja panna oma asemansa peliin ihmeteltiin. Ruukkiin tuli myös sosialidemokraattisen puolueen koulutettuja agitaattoreita. Ruukinpatruuna Hisingerin laatimat ”orjasopimukset” olivat räikeässä ristiriidassa jo aiemmin säädetyn yhdistys- ja kokoontumisvapauden kanssa. Erottamisen uhalla työntekijän oli varmistettava allekirjoituksellaan, ettei liity työväen- ja ammattiyhdistyksiin.  Liberaali lehdistö tuomitsi Hisingerin toimet. Hisinger vetäytyi operatiivisesta johtamisesta, jolloin tehtaan jokapäiväiset tehtävät siirtyivät palkatulle isännöitsijälle.