Den 14 maj öppnades  den nya utställningen Trädgårdsstaden Karis - Puutarhakaupunki Karjaa. Utställningen är öppen åtminstone hela 2019.

14.5 avattiin näyttely Trädgårdsstaden Karis - Puutarhakaupunki Karjaa. Näyttely on auki ainakin tämän vuoden loppuun.

Under februari och mars 2019 visades Den gamla torparvägen som gjordes av Sara Sandholm och Gardberg Center 2006. Utställningen är en bildberättelse om en bortglömd byväg i Backgränd. Berättelsen är Bertil Sandholms.

Arkivet deltog i Kirjakekkerit-veckan med meröppet, dessutom visades plock ur den kommande nya utställningen med trädgårdsmotiv.

Arkisto osallistui Kirjakkerit-viikon tapahtumiin pienella erikoisnäyttelyllä.

Den nordiska arkivdagen firades i Arresten med visning på datorskärm av foton från 1950-talet. De besökare som vågade titta in diskuterade ivrigt bilderna och hjälpte dessutom till att identifiera några av dem! Bildvisningen var en del av EKTA:s Ung rebell-projekt.

Arkivdagens tema var i år "Arkiven, vårt gemensamma kulturarv".

Pohjoismainen arkistojen päivä vietettiin Arestissa 1950-luvun kuvia katsellessa. Kuvat näytettiin monitorissa ja keskustelu niistä oli vilkas! Tapahtuma oli osa EKTA:n Nuori kapinallinen-projekti.

Tämänvuotinen teema oli "Arkistot, yhteinen kulttuuriperintömme".

Utställningen KARIS 1917-1919 KARJAA öppnades 22.5.2018. Utställningen visades i arkivet t.o.m. 31.1.2019. I februari 2019 visas den i biblioteket i Ekenäs. Utställningen består av bilder och handlingar ur arkivets samlingar från åren 1917 till 1919.

KARIS 1917-1919 KARJAA näyttely avattiin 22.5.2018. Näyttely oli esilla 31.1.2019 asti. Helmikuussa 2019 näyttely on Tammisaaren kirjastossa. Näyttely koostuuu arkiston kokoelmissa olevista kuvista ja asiakirjoista.

Vernissageblommor, avajaiskukkia.

(Foto: Gunilla Lindholm)

Arkivet deltog i Kirjakekkerit-evenemanget med en miniutställning om inbördeskriget 1918. Arresten var eftermiddagsöppen varje dag under veckan 5-10.3.2018.

Veckan var mycket givande med nya besökare och nya kontakter.

Arkisto osallistui Kirjakekkerit-tapahtumaan 5-10.3.2018 mininäyttelyllä 'Karis 1918 Karjaa'. Arkisto oli auki joka iltapäivä viikon ajan tuoden mukanaan uusia kävijöitä.

(Planering och layout: Gunilla Lindholm)

VN-artikel om utställningen här

(Foton: Synnöve Mansikkaniemi)

(Foto: Thua-Lill Eliasson)

Arresten firade den nordiska arkivdagen i november 2016 med att öppna en ny liten tillfällig utställning. Temat Vems historia? - Kenen historiaa? kommer att bearbetas vidare och bli en ny utställning i maj 2017.

Aresti huomioi pohjoismaista arkistopävää, marraskuussa 2016, avaamalla uuden pienen tilapäisnäyttelyn Vems historia? - Kenen historiaa?, sama teema sisältyy laajentuneena kevään 2017 uuteen näyttelyyn.

Arresten finns nu på Facebook !

Aresti on Facebook :issa!

Lokalarkivet 10 år - Paikallisarkisto 10 vuotta

Blommor kom från föreningen Fontana
- Kukkia Fontana-yhdistykseltä

(Foton: Synnöve Mansikkaniemi
Arkivföreståndaren Gunilla Lindholm hade mycket att berätta för vernissagebesökarna 13.5.2015.

Arkistonhoitaja Gunilla Lindholm näyttelyä esittelemässä 13.5.2015.

Lokalarkivets föreståndare avtackad -

Paikallisarkiston hoitajalle kiitokset erinomaisesta työstä

Sonja Harju  avtackades med en specialkomponerad tavla av visionen om Stor-Karis, ritad av Volmar Svaetichin, och med    en dikt av Torsten Bergman.

Sonja Harjulle ojennetaan jäähyväislahja.

(Foton: Synnöve Mansikkaniemi)

Sonja Harju, lokalarkivets föreståndare sedan 6 år, har lämnat Arresten för friheten i Österbotten. Styrelsen avtackade henne 4 december 2013 för hennes förtjänstfulla arbete i arkivet och önskade henne lycka till i fortsättningen.

Paikallisarkiston ensimmäinen hoitaja Sonja Harju vaihtaa Arestin Pohjanmaan vapauteen 4.12.2013.

Nils Erik Villstrands brev till Kultursektionen inom Raseborgs stad

Uppdaterad 23.7.2019

Den första utställningen

Under Karisdagen 10. 06. 2006 besökte över hundra personer det nygrundade arkivet och besåg den första korridorutställningen kallad "Vem var Hille Finnberg?", Karis troligen första yrkesfotograf som verkade i början av 1900-talet. Förutom arkivets eget material visades föremål ur Karis museisamlingar, bl.a. Hilles kameror, cykel och annan ateljérekvisita. En så kallad fond från Hilles ateljé var utlånade av landskapsmuseet.

Uppdaterad 4.6.2015

På bilden poserar några elever från Karis-Billnäs gymnasium som deltog i det första av flera seminarier som föreningen ordnade i samarbete med Västra Nylands folkhögskola.

Upprustning och talkoarbete i Arresten

Karis stad röjde det tidigare polishäktet i Fokus 2005 och överlät det åt Lokalarkivet Arresten.

Uppdaterad 4.6.2015